De Volkswagen California heeft het altijd goed gedaan. Het is een klassieker die een trouwe schare aan fans heeft. De productie-aantallen gaan dit jaar zelfs richting weer een nieuw record. Het is bijna niet eens een verrassing, want je verwacht het gewoon van deze cult-topper.
Record weer in zicht
In de fabriek in Hannover-Limmer werden dit jaar al 9708 bussen omgebouwd tot California. Vorig jaar werd een nieuw record gehaald met 8396 stuks. Daarmee is er al een plus van 1312 voertuigen, ofwel +15,6%. Aan de productie van de California werken 200 medewerkers op 13.000 vierkante meter in drie diensten de klok rond. De basisvoertuigen worden vanuit de fabriek in het stadsdeel Stöcken met vrachtwagens naar Limmer gebracht om daar in California’s te veranderen.
California ook als T6 een succes
Natuurlijk, hij was altijd al compact en je kon hem altijd al als gewone auto gebruiken. Want kleiner, compacter en wendbaarder met genoeg ruimte om er volwaardig in te kunnen camperen zul je niet snel vinden. Jong en oud, dat bleek niet uit te maken, iedereen ging er graag mee op pad. En dat is bij de nieuwste VW T6 Transporter nog steeds hetzelfde. Westfalia, ere wie ere toekomt, begon ermee. Sinds 2004 bouwt Volkswagen ze ook zelf. Wat niet iedereen weet is dat het daarmee meteen het enige automerk is dat ook zijn eigen campers bouwt. Dat komt vooral de kwaliteit ten goede. Zo is de VW California de enige kampeerauto waarin geen hout meer wordt verwerkt, maar hoogwaardige (lichtgewichte) kunststoffen met een luxe, warme uitstraling.
De California is nog geen 2 meter hoog en nog geen 5 meter lang. Past dus in elk parkeervak en in de meeste parkeergarages. Hij kost veel geld, € 50.590,-, maar is niet duur. Kijk daarvoor maar eens op onderstaande site.