Het is momenteel de buscamper die zorgt voor de verkoopaantallen. De gebruiksmogelijkheden beperken zich niet tot de vakantie en dat zal zeker meespelen. Weekendje weg, naar het werk, boodschappen, als tweede auto. De buscamper leent zich ervoor. Er is nogal wat te zien op buscampergebied mocht je richting Düsseldorf gaan.
Heel veel smaken, heel veel keus
Adria, we rijden er zelf in, heeft de buscamper van het jaar in huis. Nieuwe meubeldecors, witte en zilveren kastkleppen in Titan-look of warm hout in de Foresttint. Twee modellen koop je binnenkort met warmwaterverwarming en de uittrekbare bank wordt nog comfortabeler. Bürstner komt opnieuw met de City Car, vooralsnog alleen met bed dwars achterin en 6 meter lang. Volgend voorjaar komen er twee modellen bij waaronder een met éénpersoonsbedden op een lengte van 6.36 meter. Clever is het dochtermerk van Pössl. Goedkoper, maar soms ook afwijkend. In Duitsland is de Cleverly te hebben voor 29.990 (hier komt daar ongeveer 12.000 euro bpm bovenop). Daarvoor heb je dan wel de 130 pk motor onder de kap, airco en airbag voor bijrijder. Doe je er een verwarmde afvalwatertank, een 120 liter dieseltank, alu-velgen, lederen stuur, en metallic-lak bij en wil je toch liever 150 pk? Ook goed, dan kost hij 36.990 (exclusief bpm).
Van de Rapidogroep staat de Dreamer te glimmen. Met originele indelingen trekt hij de aandacht. Ford laat de Nugget zien, die er nu ook is met hefbed. Die is zo’n 1500 euro goedkoper dan de uitvoering met vast verhoogd dak. Je hebt dan wel een iets kleiner bed (wat overblijft is een toch nog respectabele 210 bij 141 centimeter) en met een hoogte van 2.06 meter past ook de versie met hefdak niet in de meeste parkeergarages. Relatief laat stapte Hobby het buscamper-segment binnen. Vorig jaar kwamen ze met de Vantana. Die reeks begint met de K55 met een lengte van 5.41 meter en een prijs van 39.850 (ex bpm). De Vantana is er ook in de lange 6.36 meter uitvoering en dan zowel met éénpersoonsbedden in de lengte als met een tweepersoonsbed dwars achterin. Dat laatste heeft ook de nieuwe Ayers Rock van Hymer die op zijn 5.41 meter lengte ook een douche en toilet herbergt en die 44.900 euro (ex bpm) kost. Karmann komt met een nieuw tweekleurig interieur voor de drie Davis Jump!-modellen. Voor de korte 540 betaal je 34.990 (ex bpm). Nieuw is ook de Dexter Go 540 op basis van de Renault Master.
Knaus komt met een éénpersoonsbedden versie van de Box Life. Doe er het elektrische hefbed bij en je hebt een vierpersoons camper. De bus kost rond de 45.000 euro (ex bpm). La Strada brengt de Avanti M opnieuw in de showroom voor 44.420 (ex bpm), de Regent S op Sprinter-basis werd onder handen genomen. Opvallend zijn de oren achter, ook verkrijgbaar als 4×4. Carthago heeft Malibu als budgetmerk geïntroduceerd, zo heette natuurlijk ook al de buscamper die reuze succesvol is. Mercedes zet de V-klasse in de schijnwerpers. De Activity en Marco Polo hebben vanaf nu Euro-6 motoren onder de kap. De Activity (39.913 euro ex bpm) is een vrije-tijds limousine waarin je van de bank een bed kunt maken. De Marco Polo is een complete camper (55.787 euro ex bpm), gemeen hebben ze het hefdak.
De buscamper van Pilote heet Foxy Van, de korte 5.41 meter uitvoering is nieuw. De 540 G heeft het bed dwars achterin, 39.172 euro (ex bpm). Pössl is de grote jongen onder de buscamperfabrikanten. Helemaal nieuw is hun budgetmerk Road Car die begint bij 29.999 euro (ex bpm). Doel: zoveel mogelijk klanten bij je concurrenten wegsnoepen. Dat zou best eens kunnen lukken met een buscamper die uit de Capron-fabriek rolt. Daar komen ook de merken Carado en Sunlight vandaan. Bij Reimo niet alleen de VW T6 maar ook de Trio Style op basis van de Mercedes Vito. Met gesloten hefdak komt hij niet boven de 2 meter uit en hij past dus wel in de meeste (parkeer)garages. Er is ook een Trio Style met de Renault Traffic als basis. Bij Spacecamper zien we de modellen Classic, Light en Open op de nieuwe VW T6. In de nieuwe modellen is de naar buiten te zwaaien keuken verbeterd. Bij Van-Tourer zien we de Activ-modellen met de Peugeot Boxer als basis, waardoor ze ook goedkoper worden. Er is ook een Comfort en Prime serie. Die staan op Ducato. Nieuw is de 600 L die inderdaad 6 meter lang is en éénpersoonsbedden heeft.
Heel veel concurrentie
En dan zijn we er nog niet. Dus wie dacht dat het gemakkelijk brood verdienen is met een buscamper heeft het mis. De concurrentie is inmiddels moordend. We kunnen natuurlijk VW zelf niet overslaan. Een nieuwe Caddy en een nieuwe T6. De eerste komt als Beach en lost de Tramper af, de tweede uiteraard als California. Bij de Caddy Beach kun je kiezen uit twee lengtes en zelfs een 4×4 versie. Een tent voor aan de achterklep, een koelbox en vouwstoelen kun je er ook bij kopen. Een hefdak echter niet. De California krijgt er naast de Beach de de Ocean nog een Coast-uitvoering bij. Die valt er precies tussenin. Alle sterke punten bleven uiteraard, zoals het gemakkelijk te openen hefdak (bij de Ocean zelfs elektrisch). De California Beach biedt slaapplaatsen zowel beneden als in het hefdak. De nieuwe Coast is 7000 euro duurder en de Ocean kost nog eens 7000 euro meer. Westfalia, ook onderdeel van de Rapido-groep, komt met een nieuwe Kepler en Jules Verne. Ze komen uit Frankrijk en hebben als basis respectievelijk de VW T6 en de Vito van Mercedes. Ze hebben een L-zitgroep, een warmaterboiler een toilet en keukentje. Op Fiat is er de nieuwe Amundsen 600 E. Twee éénpersoonsbedden waar je gemakkelijk een ruim tweepersoonsbed van maakt. In Duitsland te koop vanaf 43,485 ex bpm. En dan is er nog iets bijzonders. De Zooom. Een elektrische camper op basis van de Nissan e-NV 200. Ze hebben ook een uitvoering met benzinemotor. Gaat dat zien!
Geef een reactie