Boetes in het buitenland, ze weten je brievenbus te vinden. Afwijkende regeltjes, wat moet je vooraf weten? Zeker voor wie naar Frankrijk gaat loont verder lezen.
Boetes in Frankrijk
Stakingen, alcoholtesters die je bij je moet hebben, campingborden die verdwijnen. De Fransen hebben soms een vreemde manier om de toeristen te laten voelen hoe welkom ze zijn. Het is ze daarbij vaak te doen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Daar kan niemand iets tegen hebben natuurlijk. Deze zomer staan er langs de populaire Route du Soleil zo’n duizend extra flitsers. Zodat ze geen enkele hardrijder missen. Tip 1: let dus op je snelheid. Het je een koptelefoon op dan zien ze dat als bellen, de boete is even hoog € 135,-. Dat ben je ook kwijt als je binnen de bebouwde kom tussen de 1 en 20 kilometer per uur te hard rijdt. Buiten de bebouwde kom 50 kilometer per uur of meer te hard? Dat kost je 1500 euro en drie jaar rijverbod. Ook buitenlandse chauffeurs krijgen puntenaftrek op hun rijbewijs.
Gedronken? Tussen de 0,5 en 0,8 promille kost 750 euro. Daarboven kost het je voor 72 uur ook je rijbewijs. Zeker jonge chauffeurs zijn de klos. Ze kunnen je auto in beslag nemen. De boete kan oplopen tot aan € 4500,-. Roken in je eigen auto als er kinderen bij zitten? 68 euro. Eten in de auto, slippers aan? Dat kost evenveel. Op www.antai.gouv.fr alle informatie over verkeersboetes in Frankrijk. Ook in het Nederlands.
Italië
Elke 10 kilometer te hard kost 41 euro. Tussen de 40 en 60 kiloter per uur te hard kost minstens 525 euro en eventueel je rijbewijs kwijt voor 1 tot 3 maanden. Beginnende bestuurders mogen geen druppel gedronken hebben. Oftewel 0,0 promille. Dat ene biertje kan je 155 euro kosten. Rij je al wat langer en zit je tussen de 0,5 en 0,8 promille kost dat 527 euro. Rijden onder invloed van drugs is een stuk duurder. Een rijverbod van 1 tot 2 jaar en een boete van 1500 euro. Rood licht 163 euro, doorlopende streep 85 euro, geen gordel aan 162 euro, bellen 80 euro. Betaal binnen 30 dagen en een boete kost je 30% minder.
Duitsland
Doorgaans zijn ze in Duitsland iets minder streng dan hier. De hoogte van de boete hangt ook af van de omstandigheden en kan hoger of lager uitvallen. Bij regenweer bijvoorbeeld zal de boete hoger uitvallen dan bij mooi weer. Gedronken? Tussen de 0,5 en 1,09 promille kost je 500 euro en een rijverbod van een maand. Bij meer komt de rechter eraan te pas. Voor drugs gelden dezelfde tarieven. Eten achter het stuur kost 68 euro, rood licht 90 euro, geen gordel 30 euro voor volwassenen en 60 euro voor kinderen. Bellen kost 60 euro, op de fiets kost dit 25 euro. In een milieuzone zonder sticker kost je 80 euro. En heb je een flitsradar dan ben je die kwijt en moet je 75 euro betalen.
Oostenrijk
Ook in dit land kijkt men naar de omstandigheden en kan een boete hoger of lager uitvallen. Tot 10 kilometer te had is 20 euro, van 26 tot 30 kilometer te hard is 50 euro. Alcohol begint bij 300 euro of rijbewijs kwijt. Via 800 euro gaat het vervolgens naar, bij meer dan 1,6 promille, 1600 euro boete en ben je 6 maanden je rijbewijs kwijt. Inhalen waar dat niet mag kost 70 euro, geen gordel ook. Bellen is 35 euro. Geen veiligheidshesje is 14 euro.
Zwitserland
Zoals bekend hebben de Zwitsers op dit gebied geen humor. Tot 5 kilometer per uur te snel kost hier 37 euro. Tot 10 kilometer kost 100 euro. Tot 20 kilometer kost 550 euro. Op de snelweg heb je datzelfde bedrag te pakken als je 30 kilometer per uur te snel bent. Meer dan 0,5 promille kost ook 550 euro. Tot aan 0,7 is al minimaal 735 euro. Bellen kost 55 euro, geen vignet 180 euro.
En in eigen land?
Te hard rijden is in ons eigen land iets goedkoper geworden. Daar staat tegenover dat een snelheidsovertreding bij wegwerkzaamheden weer flink kan oplopen. Rij je in de bebouwde kom tot 4 kilometer te hard kost je dat 4 euro. 20 kilometer kosten 185 euro. Bij wegwerkzaamheden zou dat 249 euro zijn. Alcohol: 0,8 promille is 450 euro. Geen gordel is 140 euro. Bellen kost hier 230 euro. En op een snelweg niet zo veel mogelijk rechts rijden is 90 euro waard.
Geef een reactie