X
    Categories: Nieuws

Al 60 jaar kamperen in een Transit

De FK 1000 zag het levenslicht in 1953. FK stond voor Ford Köln, het getal 1000 gaf aan dat de bus 1000 kilo laadvermogen had. Het is de eerste van wat zal uitgroeien tot één van de succesvolste bestelbus-series tot nu toe: de Ford Transit. Niet alleen dé bus voor de groenteboer of glaszetter, maar ook als kampeerbus en als onderstel voor de camper heeft hij geschiedenis geschreven.

De eerste serie heet in Duitsland Ford Transporter. Ford wil een compacte bus met veel laadvermogen neerzetten. Er ligt een 1,2 liter benzinemotor in met 38 pk. Anders dan bij concurrent VW die de motor achterin heeft liggen is die bij de Ford voorin te vinden. De bus heeft achterwielaandrijving. In 1960 komt een compleet opgefrist model op de markt die voor het eerst de naam Taunus Transit draagt. Hiermee is de Transit-serie geboren. Vrijwel meteen is de Transit ook als kampeermiddel verkrijgbaar. Westfalia heeft eind jaren 50 de primeur, al worden er maar weinig van gemaakt. Westfalia maakt in die tijd ook inrichtingen voor de Hanomag, de Mercedes en de Opel die uitgebreider zijn dan die voor de VW. Er is een gasstel met twee pitten aan boord, een koelkast en optioneel is zelfs verwarming op gas verkrijgbaar. Speciaal is het Dormobil-dak. Dat vouwt naar de zijkant open en herbergt twee vouwbedden. De FK 1000 is leverbaar tot 1965, zijn opvolger staat inmiddels klaar.

Gezamenlijke Transit

De Amerikanen in Detroit zien het niet zo zitten dat Ford Europa gelijktijdig in zowel Duitsland als in Engeland bezig is met de ontwikkeling van een bestelbus. Ze verordenen met het Project Redcap de gezamenlijke ontwikkeling van één Europese besteller en sturen tekeningen naar Engeland hoe het moederbedrijf wil dat die er uit moet gaan zien. Het heeft het meeste weg van een kruising tussen een Amerikaanse Van en een Ford Cortina. Het resultaat is voor het eerst te zien vlak voor de Kerst op 4 december 1966. In Engeland krijgt hij de naam Mark I. Hij heeft meer plaats te bieden dan zijn voorganger en ook meer als zijn concurrent de VW. Hiermee voldoet hij aan de verwachtingen van het koperspubliek. Een ander verschil is dat de bestuurder niet meer op de voorwielen zit maar ervoor. De Transit heeft een neus gekregen vóór de cabine. Groot voordeel ten opzichte van de VW met de motor achter is een langere en vooral vlakke laadvloer. Dit voordeel zou de Transit tot aan 1990 vasthouden, pas toen verdween de motor ook bij VW naar voren.

De Transit van 1966 wordt gemaakt in twee lengtes, heeft een 1200, 1500 of 1700 motor onder de kap en er zijn zes verschillende types. Elk met een ander laadvermogen. De kleinste is de FT 600 die 600 kilo laadvermogen heeft. De grootste is de FT 1750 die de 1700 cc motor heeft en bijna drie keer zoveel aan kilo’s mag meenemen. Zo’n 20 varianten zijn verkrijgbaar, onder andere met en zonder ramen, hoog dak, als panoramabus, als dubbel cabine en meer. Er waren alleen al 18 verschillende deurcombinaties.

Van Bestel naar Kampeer

Natuurlijk werd de Transit ook al snel ontdekt als kampeerbus. De hippies en bloemenkinderen namen ook de Transit mee naar concerten en festivals.Zo had bijvoorbeeld Mike Oldfield ten tijde van zijn Tubular Bells, de eeste hit voor plantenlabel Virgin, een bont beschilderde Transit als vervoermiddel en slaapplaats.

In 1970 komt de eerste facelift. Nieuwe grill, nieuwe 2 liter V4 motor met 70 pk en vanaf 1972 een 2.4 liter diesel met 62 pk. Om deze motor kwijt te kunnen moet de neus met 10 centimeter groeien. In Duitsland kreeg deze neus de liefdevolle bijnaam “Schweineschnauze”. De modelaanduidingen verliezen een cijfer. De FT 1500 bijvoorbeeld is nu de FT 150. Schijfremmen, een rembekrachtiger en driepuntsgordels doen hun intrede. Westfalia heeft pakketten waarmee je van je Transit een kampeerbus kunt maken onder de namen Chiemsee en Wannsee. Na 1,1 miljoen gebouwde exemplaren valt tijdens de jaarwisseling van 1977 op 1978 het doek voor dit eerste gezamenlijke Europese model van de Transit.

Tijd voor de derde generatie. De Mark II. Een andere grill, een langer motorkap, halogeenlampen vóór, andere achterlichten. De bejaarde V4 maakt plaats voor OHC-motoren met 1,6 liter met 65 pk en een 2 liter met 78 pk. Optioneel kun je kiezen voor een V6 met 100 pk. Er zijn mar liefst 37 verschillende opbouwvarianten van de Transit verkrijgbaar. Nieuw is de Transit-Clubmobil. Met dikkere velgen, stuurbekrachtiging, draaibare voorstoelen, tapijt en glazen schuifdak. De eerste affaire kampeerbus zeg maar. Ford adverteert ook voor het eerst met camperbusjes van o.a. Westfalia en laat zien oog te hebben voor deze doelgroep. Vanaf 1982 is er dan de Hymer-Car op basis van de Transit. In 1985 komt er een samenwerking met Westfalia tot stand dat een jaar later de Nugget als resultaat kan laten zien. Klapdak, hij past in de garage, vier slaapplaatsen, twee pitten om op te koken, koelkastje. Later komt er een Euroline-uitovering op de markt waarmee Ford hoopt Multivan-klanten weg te snoepen bij VW. Want hoezeer ze bij Ford ook hun best doen op kampeergebied, van eeuwige concurrent VW komen ze maar niet los.

12 Transit Clubmobil, 1981

Compleet nieuw model in 1986

In 1986 verschijnt een compleet nieuw model van de Transit, de 4e generatie. Voor het eerst lijkt ook de aerodynamica meegenomen in het ontwerp. In 1991 en 1994 volgt een facelift. Het model weet het 10 jaar vol te houden maar lijkt dan toch wat achterhaald en in 1996 begint Ford te werken aan de 5e generatie. Deze komt er in het jaar 2000, nadat er 4 miljoen Transits van de vorige serie zijn gebouwd. Voor het eerst kun je ook voorwielaandrijving krijgen bij een Transit. In 2003 komen de kleinere Transits, de Connect en de Tourneo als aanvulling op het aanbod. Generatie 6 volgt in 2006 en in dat jaar laat Westalia in Düsseldorf voor het eerst het prototype van de Big Nugget zien.  Daarna komt de Big Nugget XL met hefdak. Natte cel, keuken en twee tweepersoonsbedden in een Transit. De buitenmaten blijven met 5.6 meter lengte, 1.9 meter breed en 2.8 meter hoog compact. Vijf mensen kunnen er comfortabel en in een gordel een plek in vinden en door de constructie van het klapdak kun je slapen en zitten tegelijk. Ford komt in de eerste helft van 2008 met 3385 onderstellen voor campers op een marktaandeel van 23% en daarmee een tweede plek wat betreft het aantal toelatingen. De gebruikte onderstellen in dat jaar zijn de FT 350 met ladderchassis, verkrijgbaar met zowel voor- als achterwielaandrijving. Ook 4×4 is mogelijk. Qua wielbasis zijn er twee verschillende lengten en er is keus tussen enkel of dubbellucht achter. Maximaal gewicht is mogelijk tot aan 3850 kilo. Standaard zit er ABS op en EBD alsook ESP met berg-assist.

Zevende generatie

Het geboortejaar voor de zevende generatie is 2014. De kleinere en lichtere modellen zijn alleen nog met voorwielaandrijving verkrijgbaar. De besteller tot 1000 kilo heet nu Custom Transit. of Custom Tourneo. De wereldpremière van de Business Edition van de Tourneo Custom Titanium staat gepland voor de komende Caravan Salon in Düsseldorf, hal 16. Volgens Ford een combinatie van een Office-Mobil en een Activity-Mobil met zes zitplaatsen, een perfecte combinatie tussen een mobiel kantoor en een vrijetijds-voertuig. Kijken we naar binnen zien we leer, LED, standverwarming en meer. Er zit uiteraard heel wat op en aan wat het rijden en verblijven prettig maakt. Lichtmetalen velgen, Park-Pilot-System, achteruitrij-camera, navigatie enzovoort. De zes versnellingen zitten achter een 2.2 liter TDCI diesel met 155 pk. Prijsidee in Duitsland rond de 58.000 euro (vergeet niet de bpm er nog bij te tellen). Ook nieuw in Düsseldorf: de nieuwe Euroliner op basis van de Tourneo Custom Trend, een samenwerking tussen Ford en Westfalia. Hij staat in Duitsland voor 54.500 euro in de showroom.Hij is er vanaf begin 2015 ook met hefdak en daarmee slechts  2.06 meter hoog. Ford verwacht dat de helft van het aantal verkochte voertuigen er een met hefdak zal zijn.

De Nugget blijft een van de weinige kampeerbussen met vijf zitplaatsen, daarbij ook nog eens standaard twee Isofix-bevestigingen voor kinderstoeltjes. Hij is voorzien van de 2.2 liter TDCI diesel met 125 of 155 pk en een zes versnellingsbak. De Nugget met hefdak kost 52.500, met verhoogd dak 53.000 euro in Duitsland.

Luc Schaepkens:
Related Post