Niets minder dan een nieuwe dimensie moet de grootste pakezel in het bedrijfswagenprogramma van Volkswagen zijn. Ruim 18 kuub en een uiterlijk dat naar de T6 neigt. De nieuwe VW Crafter.
Crafter ideale ombouwbasis
Hoewel hij voor wat betreft het uiterlijk dus duidelijk weg wil bij de overeenkomsten met de Sprinter van Mercedes, de binnenmaten blijven wel hetzelfde. En dat maakt hem tot een fijne basis voor een fabriekscamper, die volgens de geruchten wellicht al op de volgende Caravan Salon te zien zal zijn. Daar komt bij dat hij voor de heren en dames zelfbouwers natuurlijk ook erg aantrekkelijk is.
Afgelopen donderdag was de feestelijke onthulling in Frankfurt am Main, een primeur waarbij zo’n 300 journalisten van over de hele wereld aanwezig waren. Vier modellen, drie verschillende lengtes en drie verschillende hoogten. Dat moet genoeg zijn om iedereen aan de perfect passende Crafter te kunnen helpen. Van de band rollen doen ze in Posen in het westen van Polen. Daar is speciaal voor de Crafter een nieuwe fabriek neergezet.
Hoewel de oude Crafter zeker succesvol genoemd mag worden, gezien de verkochte aantallen, zit Volkswagen niet echt op een herhaling te wachten. De samen met Mercedes gebouwde bus, die eigenlijk een Sprinter was, gaf te weinig speelruimte om aan alle wensen van de klanten te voldoen. Door de opvolger weer helemaal zelf te maken moet dat wel lukken. Zo komt er snel een voorwielaangedreven versie en ook een vierwielaangedreven Crafter komt er aan. Voor het eerst komt er ook een automaat beschikbaar voor de grote VW. Diverse assist-systemen komen optioneel beschikbaar om de chauffeur bij te staan. Samen met tal van andere verbeteringen is VW er zeker van dat ze voor iedereen de perfecte Crafter kan leveren.
VW fabriekscamper serieus verwacht
Wat de geruchten over een fabriekscamper betreft lijkt het erop dat VW best wat marktaandeel van de Fiat Ducato wil gaan afsnoepen. Al heeft de bouw en de ontwikkeling tijd nodig en zal het waarschijnlijk pas in de tweede helft van 2017 zijn voordat er iets concreets te verwachten is. Je hebt in ieder geval de ruimte, met 18,4 kuub. Maximale hoogte van de laadruimte is 2.17 meter. Maximale lengte 4.86 meter. Tussen beide wielkasten heb je 1.38 meter de ruimte. Maximaal gewicht bij de achterwielaangedreven Crafter tot 5,5 ton. Onder de kap een turbodiesel, van 75 kW oftewel 102 pk via vier stappen naar 130 kW oftewel 177 pk. Adblue zit er bij in een 18 liter grote tank. Keus uit een handgeschakelde 6 versnellingsbak of een automaat met 8 versnellingen.
Netto gaat hij in Duitsland € 28.300 kosten af fabriek. Vanaf begin 2017 leverbaar, vanaf november te bestellen.
(foto onthulling: Jörg Nullmeiyer).
Geef een reactie