Op de beurs Reise + Camping in het Duitse Essen mocht de California van Volkswagen een prijs in ontvangst nemen voor de grote rol die dit model speelde bij de ontwikkeling van het kamperen en het toerisme in Duitsland. De prijs komt van de vakjournalisten.
De vakjournalisten zijn verenigd in de CTJ. De Caravan und Touristik Journalisten. Ze hebben een prijs voor “bijzondere verdiensten in het stimuleren en verder ontwikkelen van het caravaning, camping en toerisme in Duitsland”. De “CJT Award Meilenstein”, oftewel de mijlpaal-prijs. De California is in diverse uitvoeringen al generatielang “das Auto” op kampeergebied. De voorzitter van de CJT had het kortweg over een cultobject dat al 60 jaar mensen stimuleert.
Momenteel rollen er twee T5 modellen van de band bij Volkswagen die deze naam dragen. De California Beach heeft de basisuitrusting en doet het prima voor mensen die af en toe eens een nachtje in de bus slapen. Er is ook een California Comfortline voor het echte werk met een complete camperuitrusting. In zijn klasse is de California de best verkochte. Over 2014 gingen er 8396 over de toonbank. Een steiging van 35,4% in vergelijking met het jaar daarvoor en het hoogste aantal ooit dat in een jaar is verkocht. Door de grote vraag is de fabriek zelfs van twee op drie diensten overgestapt bij de productie.