Weet jij of jouw bus E10 kan tanken in het buitenland? Niet elke auto lust dat spul namelijk. Per 1 januari 2017 verdwijnt bij onze zuiderburen de Euro 95. Ons land is over drie jaar aan de beurt. Toch maar even checken dus.
E10: 10% van ons wagenpark kan het beter niet tanken
E10 is beter voor het milieu en bevat 10% bio-ethanol. Vanaf dat percentage kan het voor sommige motoren schadelijk zijn. Rubbers en aluminium kunnen erdoor worden aangetast. Je hoeft echter niet meteen te schrikken, slechts 10% van ons wagenpark lust het goedje niet. De rest kan er gewoon tegen. Op dit moment zit er in Euro 95 in ons land ook al 7% ethanol. Dit percentage is te laag om voor problemen te zorgen. In Frankrijk is al eerder E10 ingevoerd en is Euro 95 niet meer verkrijgbaar. Hoewel Euro 95 in België dus per 1 januari verdwijnt, blijft Euro 98 er gewoon verkrijgbaar. In Duitsland blijft Euro 95 voorlopig nog verkrijgbaar naast E10. Nederland zal over drie jaar, per 1 januari 2020, overstappen van Euro 95 op E10.
Over E10
E10 is een brandstof waaraan 10% bio-ethanol is toegevoegd. Het is benzine met maximaal 10% bio-ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 geeft het percentage daarvan aan De reden om deze brandstof aan te bieden is vermindering van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de lagere CO2-emissie. Dit om klimaatverandering tegen te gaan zonder dat auto’s, motoren en scooters daarvoor massaal aangepast hoeven te worden aan een andere brandstofsoort. Auto’s die hier niet geschikt voor zijn kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen doordat de juiste coating ontbreekt of krijgen te maken met aantasting van de rubber onderdelen.
Op www.e10check.nl van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM) kun je zien of jouw camper, auto, motor of scooter geschikt is om deze brandstof te tanken.
Geef een reactie