Zooom kennen we van de ultra-compacte campers. Basisvoertuigen als de Citroën Jumpy en Berlingo, de Nissan NV 200 of de Peugeot Expert. Ze hebben ook een elektrische camper in het aanbod met als basis de e-NV 200.
Elektrische camper de toekomst?
Er was eens de camper op diesel en de milieuzone, maar hoe gaat het sprookje aflopen? Zoekend naar een alternatief is daar natuurlijk de elektrische camper. Daarvoor kun je als basisvoertuig een in Spanje gebouwde Nissan e-NV 200 gebruiken. In de iets langere neus zit alles wat hij nodig heeft voor de aandrijving. Daardoor verlies je in de elektrische versie geen laadruimte. Dat is fijn. Tenminste, als je er een camper van wilt bouwen. Dat doet het Duitse bedrijf Zooom. Hij kreeg de naam Stadtindianer. Je kiest zelf hoe luxe de inrichting mag worden, er zijn verschillende uitvoeringen. Kies je voor basic dan kost hij af fabriek nog geen 40.000 euro.
De Nissan is 1.75 meter breed en 4.56 meter lang. Afmetingen die bij een niet al te forse personenauto horen. Zet de hendel in D van Drive en je komt verrassend snel van de plaats. Versnellingen zijn er niet. Zonder schokken kun je versnellen of afremmen. Het blijft wennen dat er totaal geen geluid vanonder de kap komt. Met de beschikbare 109 pk is zijn top 120 kilometer per uur, aldus de fabrieksopgave. Voor de actieradius, wederom volgens de fabrikant, geldt een maximum van 150 kilometer. Dan is zogezegd de batterij leeg. Gelukkig is de nog af te leggen afstand duidelijk af te lezen, want het lijkt erop dat de fabrikant deze iets te rooskleurig voorstelt. Laden kost bij een snellader een half uur. Doe je het thuis ben je heel wat meer tijd kwijt. Meer weten over de oplaadpunten in Nederland? Kijk dan op oplaadpunten van de ANWB.
Eventueel ook als diesel
Geen zin in een stekker? De Nisssan van Zooom is er ook als 110 pk diesel. Je bent dan zo’n 2.500 euro meer kwijt. Dat is inclusief navigatie en de camper-inrichting als koelbox, hefdak, verwarming en toilet. Zelfs een tent voor aan de achterklep en een buitendouche zit erbij. Zaken die je niet nodig hebt kun je schrappen, ze gaan dan uiteraard van de prijs af. Bij de elektrische versie werkt het andersom. Daar begin je met een kale uitvoering en koop je er zelf je camper-inrichting bij.