Westfalia, dat is toch Duits en Volkswagen? Nou, niet meer helemaal. Westfalia maakt al een tijdje onderdeel uit van de Franse Rapido-groep en maakt ook bijvoorbeeld de Jules Verne op een Mercedes. Die kreeg recent in de Franse vakpers een behoorlijke pluim.
Camping Car Magazine test Jules Verne
Als een gerenommeerd blad als het Franse Camping Car Magazine je camper opmerkelijk en clever noemt mag je daar trots op zijn. Dat is Westfalia dan ook op haar Jules Verne. De zeer compacte camper met hefdak op basis van de Mercedes Vito. Die ondergaat in het decembernummer van dit blad een uitvoerige test en komt daar met vlag en wimpel doorheen. Hij staat niet alleen zijn mannetje als camper maar is ook in het dagelijks gebruik prima inzetbaar zo is de conclusie. De testers van dit blad hadden eigenlijk alleen maar lovende woorden voor deze Westfalia spruit.
Daarbij helpt het dat de Jules Verne er van buiten niet uitziet als een camper. Slechts de naam op de rechterflank doet vermoeden dat het hier niet om een gewone Mercedes als gezinsauto gaat. Eenmaal binnen waan je je echter meteen in een camper. Ondanks de compacte lengte van slechts 5.14 meter zit je in een ruime L-vormige zithoek. Aan een tafel die op één poot in het midden staat. Je komt deze indeling niet vaak tegen in een auto met deze afmetingen. Het bed is comfortabel. De dunne matras ligt op een lattenbodem met Froli-elementen, er is voldoende hoofd- en beenruimte, aldus de testers. De keuken noemt men goed doordacht, het werkblad heeft een afmeting van 38 bij 33 centimeter. Hij gedraagt zich ook door de aanwezigheid van een douche als een volwassen camper. Ook een wc ontbreekt niet. Beiden vinden achter in de camper hun plek. Hij heeft het DNA van een integraal of halfintegraal zo is de eindconclusie van Camping Car Magazine.