Natuurlijk heeft Volkswagen met de California de kampeerbus der kampeerbussen in huis. Recent nog een prijs mogen ontvangen voor de grote rol die hij had en nog steeds heeft in het camperen en kamperen van hele generaties. Er zijn alleen maar positieve dingen op te noemen als je het over de California hebt. Ook als je kijkt naar de huidige uitvoering met de T5 als basis. Compact, wendbaar, zuinig, snel. Toch is er één maar. De Volkswagenbus is aan de prijs. Het is in die zin niet meer een bus voor het volk, maar meer een bus voor een deel van het volk geworden. Laat nou net Volkswagen komen met een alternatief met een gunstiger prijskaartje. De VW Caddy bijvoorbeeld, van Reimo als Maxi Camp.
Caddy in Maxi uitvoering
De basis van de Maxi Camp zit al in de naam. Dat is de Caddy Maxi, een bestel-uitvoering van de Caddy met verhoogd dak en lange wielbasis. Die doet niet onder voor zijn broer, de T5. Verschillende inrichtingen voor de Caddy had Reimo al langer. Zo is er de Active en de Smile C Plus. Toch ontbrak er tot nu toe iets. Een slaaphefdak bijvoorbeeld, zodat je er ook rechtop in kan staan en er een slaapzolder bij komt. Daar brengt Reimo (van ReiseMobil) nu verandering in. Het dak is er en is speciaal op maat gemaakt voor de Caddy. Zo maak je er eindelijk een echte camper van. In het slaaphefdak is plek voor één volwassene of twee kinderen. Want wel 1.95 meter lang, maar slechts 93 centimeter breed. Consequentie van het feit dat de Caddy naar boven toe smal toeloopt. Niks aan te doen dus.
Voor dagelijks gebruik heb je er een 5 persoons auto aan, of een ruime besteller, hoe je wilt. De camperuitrusting kan gewoon blijven zitten. Ook beneden is er een éénpersoonsbed van 200 x 70 centimeter, waar je ook een tweepersoonsbed van kunt maken. Dan is het 113 centimeter breed. Verder zit er een schuiftafel in, een mini-keuken met spoelbak en kraan, een gasstel met spuitbus en een draagbare kompressor-koelbox. Er is bergruimte en zelfs een plek voor een camping-wc en een stoffen hangkast voor kleren. En met dat alles aan boord is de Caddy slechts 1.96 meter hoog en past dus gemakkelijk in elke (parkeer)garage.
In Duitsland, waar ze geen bpm kennen, gaat hij standaard 31.000 euro kosten. Voor een hefdak betaal je 4290 euro bij. Je hebt dan een witte uitvoering. In kleur van de auto (of een andere kleur natuurlijk) kost nog eens 850 euro. Dus voor rond de 36.000 euro staat hij voor de deur, althans in Duitsland.