Possl 7

Nieuw buscampermerk: Road Car

Wij bezochten de persconferentie van Pössl in hotel Edermann in Teisendorf, diep in Beieren. Alle modellen waren van binnen en buiten te zien, we konden er een stukje in rijden en we kregen overal uitleg over. Kortom, het was de rit waard. Pössl is een grote speler, naast het eigen merk komen onder eigen naam ook de goedkopere en succesvolle buscampers van Clever en de iets duurdere buscampers van Globecar van dezelfde familie. Het grote nieuws was natuurlijk dat er nog een vierde familielid bij gaat komen. Een nieuw buscampermerk dat voor het eerst te zien zal zijn op de komende Caravan Salon van Düsseldorf. De Road Car. De eerste uitvoering zal een 600 zijn, 6 meter lang, met éénpersoonsbedden achterin. Er komen drie indelingen in den beginne. Het is een zelfstandige GmbH, dus een eigen stand en een eigen verhaal. De prijs van deze nieuweling zal 5000 euro onder die van Pössl komen te liggen. Foto’s zijn er helaas niet van, hij stond er ook niet tussen. Daarvoor moeten we helaas nog even geduld hebben. Niet dat er niet genoeg te zien viel.

Pössl krijgt er dus een vierde poot bij. Daarmee bestrijkt het merk een heel brede markt. Van Capron, Clever en de Pössl D- en H-line tot aan de Globecar D- en H-Line. Beginnend vanaf zo’n 35.000 euro en doorlopend tot boven de 65.000 euro. Erg veel te kiezen voor de buscamper-geïnteresseerde. En dat zijn er nog steeds velen.

Possl-1

Pössl

Bij Pössl vinden ze het niet nodig om een paar kleine details aan te passen om zo een verschil te maken tussen auto’s van het nieuwe en het vorige seizoen. Nergens goed voor. Iets veranderen doe je omdat je daar een reden voor hebt, niet omdat er een nieuw seizoen aanbreekt. Zo is er bijvoorbeeld nu de tweede generatie elektrische schuifdeursloten. Waarom? Omdat bij ongeveer 20 van de ruim 4000 ingebouwde systemen een technisch probleempje opdook. Dat werd keurig en snel verholpen, maar kijk, dan heb je wel een reden om meteen dat hele ding onderhanden te nemen. De deur schuift nu twee keer zo snel dicht om vervolgens langzaam en vooral geluidloos te sluiten. Geen boze buren meer als je ’s nachts naar het toilet moet. Ook kon men melden dat het actiemodel 25 Jahre, dat ter ere van de 25e verjaardag uitgebracht werd, zo goed bevalt dat hij een vaste plek krijgt in het programma.

En ja, ook Pössl kan melden dat het het beste jaar meemaakt tot nu toe. Zo’n 4200 stuks gaan er verkocht worden en dat brengt de buscamperbouwer op een 3e of 4e plek. De marges zijn klein, dus het wisselt. Vertrouwen in de toekomst, ook te zien aan de geplande aantallen.

We maakten een ronde langs de modellen. Van de compacte Roadcamp op 5.41 meter, de 2win voor vier personen, ook als R en Limited,  op Ducato of Citroën Jumper, de P2 Relax die 6 meter lang is en voor twee personen gemaakt is. De Roadstar 600 W, het 25 Jahre model dat nu een vaste plek krijgt in het programma, de 600 L en 600 L Revolution. De Roadcruiser, de Concorde Compact, de H-line (hoog dak) Vario tot aan de hoge Summit met extra veel ruimte. Er zit altijd bij wat je zoekt.

Clever

Clever is het goedkopere broertje. Het is zo’n camper waarvan je denkt, als je naar het prijskaartje kijkt, hoe kunnen ze het ervoor doen? Gewoon kwaliteit dus, maar met een verrassende prijs. Het merk slaat aan, de 300 exemplaren die voor dit jaar in de planning zaten zijn allemaal verkocht. Voor volgend jaar lopen er 100 meer van de band en de verwachting is dat men dit aantal nog zal moeten bijstellen naar boven toe. Dan kun je alleen maar tevreden zijn natuurlijk.

Possl-23

Globecar

Bij Globecar gaan ze doen aan her-positionering. Wat erop neer komt dat je straks weer ziet waarom een Globecar duurder is dan een Pössl. Want het verschil was klein geworden, té klein.  Kopers stelden zich de vraag of het de meerprijs nog wel waard was. Het verschil gaat weer groter worden. Zo is alleen de Globecar bijvoorbeeld standaard te krijgen met de ingelegde S 7 ramen van Seitz. Je moet dan wel kiezen voor de Elegance-uitovering.

Bij Globecar zagen we de Roadscout, slechts 5.41 meter lang met korte wielbasis en daardoor heel erg wendbaar en toch een laadvermogen van 620 kilogram, de Globescout, verkrijgbaar met motoren van 2.0 tot 3.0 liter oftewel van 110 pk tot aan 177 pk, de Globestar 600 L met Raumbad en éénpersoonsbedden, een populaire indeling. De Campscout, de uitvoering met de meeste ruimte. En natuurlijk de H-line met overstekend hoog dak en, bij de 499 H, een bad achterin over de gehele breedte van de camper.  Ook de grote Summit 640 met als nieuwtje een zogenaamd Schwenkbad dat we al kennen uit gewone campers, maar nu voor het eerst in een buscamper zijn intrede doet.

www.buscamper.nl

www.poessl-mobile.de


Geplaatst

in

door

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *