Westfalia staat volop in het nieuws, o.a. met de nieuwe Marco Polo die ze in samenwerking met Mercedes bouwen en de terugkeer van legende Club Joker City. Westfalia maakt deel uit van de Franse Rapido-groep. Het nieuws dat de directie een groot deel van de productie wil overhevelen naar Frankrijk sloeg bij de werknemers in als een bom.
Mayenne 1,6 miljoen euro goedkoper
Aangedaan en overvallen waren ze, de 177 werknemers van Westfalia Mobil GmbH in het Duitse Rheda-Wiedenbrück, toen ze te horen kregen dat de directie overweegt om uit kostenoverwegingen diverse Westfalia-modellen in de toekomst in Bretagne van de band te laten rollen. Bedrijfsleider Mike Reuer liet weten:”Het is niet mogelijk dit nieuws afgezwakt over te brengen”. Hij benadrukte echter dat er nog geen beslissingen zijn genomen. Een rekensom leert echter, zo zegt het bedrijf, dat het overhevelen van de productie naar het Franse Mayenne een besparing zal opleveren van 1,6 miljoen euro. Daar heeft de Rapido-groep, waar Westfalia sinds 2011 onderdeel van uitmaakt, een moderne productiehal leeg staan met genoeg ruimte, capaciteit én personeel.
De modellen die mogelijkerwijs in Frankrijk van de band gaan rollen zijn de Amundsen en de Columbus op Ducato-basis, de Club Joker op VW-basis en de Nugget op basis van de Ford Custom. Dan spreek je op jaarbasis over ongeveer 1700 campers die nu nog aan de Franz-Knöbel-Straße, de grondlegger van het latere Westfalia, worden gemaakt. Over blijft alleen de Marco Polo, waarvan er jaarlijks 2000 stuks worden gemaakt. Bij dit model is contractueel vastgelegd dat de productie in Rheda-Wiedenbrück blijft.
Onafhankelijk onderzoek
Momenteel worden de mogelijkheden bekeken om de gehele productie toch nog in Duitsland te houden, aldus de bedrijfsleider. Er worden gesprekken gevoerd met bestuur, or, directie en bonden. Een rol in deze gesprekken spelen de lonen die Westfalia in Duitsland betaalt en dan met name de prestatiebonus van 30%. Tot nu toe viel daar niet aan te tornen en de verwachting is dat dat ook zo blijft. Westfalia maakte moeilijke tijden door, het maakte in november 2010 een doorstart. Tot en met juni 2014 waren er speciale afspraken met betrekking tot het loon en de vakantiedagen, die gunstig waren voor het bedrijf. Zo betaalde het bedrijf 10% minder loon en namen de werknemers genoegen met de helft van hun vakantiedagen en een gehalveerde Kerstbonus. Toen deze regeling afliep, tegen de zin van de directie, kwam er een nieuwe afspraak en werken de werknemers van Westfalia 37,5 uur per week en krijgen ze voor 35 uur per week loon. De vakbonden, voor wie de verhuisplannen niet als een verrassing komen aangezien het bedrijf al had laten weten zich niet neer te willen leggen bij het aflopen van de speciale regelingen, bekijken nog of ze deze laatste afspraak per direct intrekken. Ze willen door een onafhankelijke econoom laten berekenen of het overhevelen van de productie naar Frankrijk inderdaad de door het bedrijf genoemde 1,6 miljoen euro goedkoper uitpakt.
Bedrijfsleider Reuer geeft desgevraagd toe dat het bedrijf prima draait. De afgelopen twee jaar was er geen sprake van verlies. Je zou dat een succesverhaal kunnen noemen. Echter is het voor Westfalia tot zover niet mogelijk om een buffer op te bouwen voor als de tijden weer eens minder goed zouden worden. En dat is wel nodig, aldus de bedrijfsleider, die zelf eind februari een besluit verwacht. “Tot die tijd zijn alle opties open en moeten alle mogelijkheden bekeken worden”. Zeer spanende tijden dus voor het personeel.
Bron: Neue Westfälische.